شنبه، شهریور ۲۵، ۱۳۸۵

( مبارزه و اعتصاب کارگران دیزل خودرو ( خاور


کاهش 30 هزار تومان از دستمزد کارگران قرار دادی که در ابتدای سال به دستمزد کارگران اضافه شده بود، موج خشم و کینه کارگران را بهمراه داشته است. اما متاسفانه بدلیل عدم انسجام طبقه کارگر مبارزه ای سراسری و وسیعی در این رابطه انجام نگرفت. اما کارگران دیزل خودرو در مقابل این تهاجم سرمایه داری ایستادند، و از ده روز قبل با تحریم ناهار به سالن غذا خوری نرفتند و اعتراض خود را نشان دادند، پس از یک هفته در شرایطی که به مطالباتشان توجهی نشد، دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. 7 هزار کارگر دیزل خودرو در شرایطی دست از کار کشیدند که قراردادهای موقت یکساله آنها تبدیل به قراردادهای یک ماهه شده است تا بیش از پیش کارگران را از بیکاری بترسانند و روحیه محافظه کاری را در میانشان دامن بزنند. اما تجربه نشان داده است که با سازش هر روز شرایط بدتری به ما کارگران تحمیل می کنند و در نتیجه تنها با اتحاد و مبارزه است که می توانیم به جلو گام بر داریم.

در نهایت پس از اعتصاب و وحشت کارفرمایان قرار شد روز چهارشنبه 15 /6/85 به کارگران پاسخ بدهند، اما در این مدت 3 اتوبوس که از خط تولید بیرون آمده بود به آتش کشیده شد و نیروهای امنیتی کارخانه را به محاصره در آوردند که البته با تجمع و برخورد آگاهانه کارگران نیروهای امنیتی کاری از پیش نبردند و فقط برخوردهای پراکندهای صورت گرفت.

البته هنوز مشخص نیست که کارگران از خشم اقدام به آتش زدن اتوبوسها کردند و یا عوامل سرمایه مبادرت به این کار کرده اند تا روحیه و یکپارچگی کارگران را را تخریب نمایند. به هر حال آنچه واضح است این مسئله است که، تنها مبارزه یکپارچه کارگران می تواند آنها را به نتیجه برساند و برخوردهای ماجرا جویانه و فردی راه به جایی نمی برد و گزک بدست دشمنان کارگران می دهد. مبارزه یکپارچه کارگران دیزل خودرو ادامه دارد. با لاخره در این هفته با تداوم اعتصاب، مدیریت مجبور به عقب نشینی شد، و با افزایش 20 هزار تومان به دستمزدها موافقت کرد. باز پس گرفتن بخشی از دستمزد کارگران با مبارزه یکپارچه یک پیروزی است و نشان می دهد که تنها از این طریق می توانیم حرفمان را به کرسی بنشانیم. اگر ما کارگران مبارزه ای همه جانبه و متحد با کارگران دیزل خودرو انجام می دادیم، قادر بودیم همانند آنها بخشی از دستمزدمان را باز ستانیم .

اتحاد کمیته های کارگری

21/6/85

komiteye_kargari@yahoo.com